Voor wie doe je het, dat boek schrijven? Wie wil je met je boek dienen, helpen? En wat heb jij te vertellen?
Jouw boek draagt, als het goed is, jouw unieke boodschap. Die boodschap is verbonden met jouw missie, de rode draad die doorheen jouw leven en activiteiten loopt. Als jij jouw unieke boodschap kent, en je weet VOOR WIE die bestemd is, dan heb je de sleutels in handen voor het SUCCES van je boek.
*
Ken je boodschap, ken je missie
Als je een boek wil schrijven, kan je maar beter je boodschap helder hebben. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Vaak houden we onszelf met allerlei excuses tegen om die boodschap maar NIET helder te krijgen. Waarom? Omdat we bang zijn om GEZIEN te worden, en om met die boodschap een duidelijke stem te laten horen in de wereld. Beperkende gedachten zijn bijvoorbeeld:
- Ik wil wel mijn boodschap uitdragen, maar er zijn zoveel andere verplichtingen.
- Mijn werk is volledig intuïtief. Ik wéét niet wat mijn boodschap en aanpak is.
- Ik ben niet uniek, hoe kan dan mijn boodschap uniek zijn?
- Wat ik doe, is zo uniek dat er geen woorden voor te vinden zijn.
- Ik schrijf het liefst voor ‘iedereen’! Laat mij maar in het potje ‘Algemeen’ blijven roeren.
*
Alles over je boodschap en je succes, lees je hier:
Het succes van je boek zit in je boodschap!
*
Voor wie doe je wat je doet?
Waar ben jij nodig? Dit is een cruciale vraag wanneer je nadenkt over het doelpubliek van je boek. Je wil letterlijk gaan waar je nodig bent. Wie en wat roept jou?
Mogelijk zal je merken dat je doelpubliek duizend maal kleiner is dan de ‘iedereen’ in je hoofd. En dat roept angst bij je op, want ‘dan zal je niet verkopen’. Het omgekeerde is waar. Als je probeert om een onbekende ‘iedereen’ tevreden te stellen, dan bereik je aan het eind niemand. Dan koopt niemand je boek, omdat niemand zich aangesproken voelt. Niemand is ‘iedereen’, snap je? Het is aan jou om uit te vissen wie jouw toekomstige lezers zijn. Heel concreet: hoe zien ze eruit, waar wonen ze, wat is het soort leven dat ze leiden, waar ligt hun interesse, wat drijft hen (naar jouw boek)?
Wees niet bang om je doelpubliek te beperken. Of om te gaan schrijven over je specialisme waar je zo gepassioneerd over bent. Want dat is precies wat jouw doelpubliek aantrekt. Zo weten ze wat ze van jou kunnen ‘krijgen’ en welke hulp jij hen precies zal aanbieden. Leef jouw waarheid en vertrouw erop dat je het kan, dat jouw droom mogelijk is!
*
Wie ben jij écht? Wat is jouw unieke boodschap en missie?
Ontdek het tijdens de verdiepende schrijfweken. Neem een kijkje in mijn agenda.
*
Vragen voor helderheid
Vragen die je voor jezelf kan beantwoorden als je je doelpubliek duidelijk wil krijgen:
- Stel, jouw lezer typt zoekwoorden in die horen bij zijn wensen en noden, en daardoor komt hij bij jouw boek terecht. Welke woorden heeft deze lezer dan ingetikt?
- Wat is het dat deze lezer wil bereiken, creëren of doen, en waarbij hij jouw hulp nodig heeft*
Trek tijd uit voor jezelf om de noden van je lezer te ontdekken. Ga ze schrijven, en ga tijdens het schrijven ook schrijven HOE jij met jouw boek aan deze noden kan tegemoet komen.
.
.
Waarom doe je wat je doet?
Als jij een boek gaat schrijven uit verplichting, angst, klein voelen, gezien willen worden … en niet uit passie, dan verlies je aan stuwkracht. De reden is simpel: dan laait er geen vuur onder je woorden. En precies dat vuur is nodig om je boek de wereld in te sturen.
Schrijven uit plicht draagt niet de juiste energie. Het draagt zelfs weinig tot geen energie, omdat het vaak ontstaat uit de gedachte: ‘Laat ik maar gauw dat boek schrijven, en dan ben ik ervan af!’
Maar je kan niet zomaar een boek in de wereld droppen en er dan van weglopen! Jouw boek heeft jouw volledige steun nodig, vooral om te kunnen groeien in de wereld. Dus? Ben jij bereid om lezingen te houden, het boek te promoten? En nogmaals: voor die doe je dit dan allemaal? Wie zit er in de zaal naar jou te luisteren? Welke mensen zijn dat precies? Wat is de rode draad die jou met hen verbindt?
*
Schrijf je in voor een retraite en ontdek jouw missie, jouw boodschap, jouw schrijfstem!
*
Joey Brown is schrijf- en bewustzijnscoach, en auteur van het boek Schrijven naar Bewustzijn, Ontdek je ware verhaal. Ze woont op het eiland Ikaria.
P.S. Wil je graag op de hoogte blijven? Schrijf je dan in voor de NIEUWSBRIEF.
Neem ook regelmatig een kijkje op de FACEBOOKPAGINA!
Hallo Joey,
Wat heb ik genoten van je verhalen, zij geven
mij veel inzichten en daar ben ik erg blij mee.
Het is fijn om te lezen dat je zo geniet van je
eigen schrijf weken.
Veel sterkte en succes
Dankjewel, Roelien! Misschien lees ik ooit ook jouw verhalen?