Jouw unieke boodschap, hoe ziet die eruit? Wat heb jij te vertellen? In het antwoord op deze vraag, zit het succes van je boek. Je gaat JOUW unieke zelf zo authentiek mogelijk vorm geven.
Natuurlijk kan je uit gemakzucht twintig blogposts aan elkaar plakken en in de wereld gooien als jouw boek. Daar is niks mis mee. Maar is dat echt wat je wil? Wil je niet iets uniek creëren, iets dat eruit springt? Een verhaal dat echt met de wereld gedeeld wil worden?
Tegenwoordig willen veel ondernemers/coaches een boek schrijven. Je kan bijna niet anders. Een boek geeft je immers zichtbaarheid en geloofwaardigheid, het toont jouw expertise in je vakgebied. De moeilijkste stap naar het schrijven van het boek, is echter het helder krijgen van je unieke boodschap.
Zo zijn er bijvoorbeeld heel wat ondernemers die met gemak een titel en een structuur voor hun boek op papier krijgen. Maar dan? Hoe verder? Er zit geen boodschap, geen bezieling in. Ze beseffen al gauw: ‘Ik heb mijn boek gebaseerd op mijn oppervlakteverhaaltje. Het boek beschrijft dan bijvoorbeeld hun vakkennis, en de weg die ze hebben afgelegd om coach te worden. Maar wat heeft de lezer daaraan? En wat zit daar nog ONDER? Welke boodschap zit er op de bodem van dit verhaal? Wat is de werkelijke stuwkracht, jouw krachtige boodschap die gezien wil worden? Als je die boodschap naar voren schuift, heb je de sleutel voor succes!
*
Het helder krijgen van jouw unieke boodschap ligt aan de basis van het succes van jouw boek. Dus?
Wie ben jij écht? Wat is jouw boodschap en missie?
Ontdek het tijdens een van mijn retraites!
*
Focus op je boodschap
Je boodschap geeft je FOCUS. Bijvoorbeeld in dagen dat je twijfelt aan jezelf, dan kan je weer je boodschap voor de geest halen. Een hulpmiddel om je boodschap helder te krijgen: jouw boodschap is dat wat verder gaat dan je ego. Om je boodschap te achterhalen moet je VERDER en GROTER durven denken dan jezelf Jij bent bovendien niet de bezitter van je boodschap. Je boodschap is wat door jou heen wil stromen, wanneer je in verbinding bent met je hogere bewustzijn.
Je boodschap gaat doorgaans veel verder dan wie je denkt te zijn. Als jij je bijvoorbeeld gehinderd voelt door de beperkende gedachte ‘Wie ben ik om dit boek te schrijven?’ dan denk je vanuit ego. Je kan het ook omdraaien en jezelf deze vraag stellen: ‘Wie ben ik om de boodschap die door me heen wil stromen, tegen te houden?!’ Als jij het niet gaat opschrijven, zal het niet op jouw unieke manier de wereld ingaan. Dan zal de wereld het niet gehad hebben, er nooit uit geleerd hebben.
.
.
Ken je doelpubliek!
Jouw boodschap is er voor een bepaald publiek. Maar kén jij je doelpubliek? Waar ben jij nodig? Waar wil je je boodschap verspreiden?
Heb je het nog niet helemaal helder? Lees dan ook mijn blog: Voor wie doe jij wat je doet?
Uniek hoeft niet nieuw te zijn
Een unieke boodschap hebben betekent niet dat je iets nieuws moet verzinnen. Je moet niets uitgevonden hebben. Het gaat er vaak niet om WAT je zegt, maar wel om HOE je het zegt. Doorgaans vertellen bestsellers niets nieuws, maar vertellen ze gewoon een bestaand verhaal opnieuw, met een eigen, unieke stem en boodschap.
*
Durf te vertrouwen: zoals jij gaat schrijven wat je te schrijven hebt, zo heeft nooit eerder iemand anders het geschreven!
*
Wat wil jouw boek eigenlijk zélf?
Als je worstelt met je boodschap, en het helder krijgen daarvan, kan je je (ongeschreven) boek om raad vragen. Het lijkt misschien een beetje gek, maar het werkt wel! Een hoogst interessante vraag die je aan je boek zelf kan stellen, is de volgende: “Wil jij geschreven worden, lieverd? En zo ja, hoe dan?”
Een boek heeft, echt waar, zo ook een eigen willetje. Wil het wel geschreven worden? En hoe wil het geschreven worden? Zet je pen neer en ga het antwoord schrijven. Je zal verrast staan van het antwoord van jouw boek.
De moeilijkste vraag
De vraag naar jouw unieke boodschap is misschien wel de moeilijkste vraag die je jezelf kan stellen, want het vraagt meteen naar de Grootste Versie van Jezelf. Het vraagt je om uit je conditioneringen te stappen en jezelf af te vragen wie je wérkelijk bent, waarom je hier op de wereld bent, en wat je hier te doen staat!
Voel jij je klaar voor een boek? Hoog tijd dan om jouw boodschap uit het verdomhoekje te halen!
*
Wie ben jij écht? Wat is jouw unieke boodschap en missie?
Ontdek het tijdens een retraite! Neem een kijkje in mijn agenda.
Joey Brown is schrijf- en bewustzijnscoach, en auteur van het boek Schrijven naar Bewustzijn, Ontdek je ware verhaal. Ze woont op het eiland Ikaria.
P.S. Wil je graag op de hoogte blijven? Schrijf je dan in voor de NIEUWSBRIEF.
Neem ook regelmatig een kijkje op de FACEBOOKPAGINA!
Geef een antwoord